Inlopen nodig

Uit ‘Doctor Millers News’

Vele klassiekers worden met een nieuwe of gereviseerde motor uitgerust. Op zich een garantie voor vele kilometers onbezorgd klassiekerplezier. U kunt er middels een goed inloopproces voor zorgen dat de motor beter loopt en langer meegaat. Wanneer u de nieuwe motoronderdelen die door de motorolie gesmeerd worden onder een microscoop bekijkt zult u zien dat de oppervlakte eruit ziet als een soort landschap met bergen en dalen. De bedoeling van het inlopen is dat deze oneffenheden afgevlakt raken, waardoor een betere pasvorm ontstaat. Door een gedeeltelijk contact tussen deze onderdelen vindt de afvlakking plaats (zie afb 2). De ruimte tussen deze ten opzichte van elkaar bewegende delen dient te worden gesmeerd met motorolie. Indien u een nieuwe motor afvult met Classic 20W50 olie is er niet voldoende contact tussen de onderdelen om voor deze afvlakking te zorgen; dit omdat deze olie te dik is (zie afb 3). Nu zult u zeggen dan pak ik toch gewoon een 15W40 olie! Ja inderdaad, deze olie is dunner maar nog niet dun genoeg. SAE30 is de ideale inloop dikte. Daarnaast kleeft er nog een gevaar aan het gebruik van standaard 15W40 en Classic 20W50, namelijk de additieven. De in oliën gebruikte additieven komen tijdens het inloopproces door de ruime pasvorm (bergen en dalen) relatief gemakkelijk in de verbrandingsruimte waar deze verbrandt. Deze additieven laten bij verbranding een metaal-as achter, wat betekent dat de nieuwe motor in rap tempo vervuilt. Bovendien leidt de metaal-as tot pingelende motoren.

 

 

Inloopolie is additief vrij, wat inhoudt dat de afzetting van deze metaal-as dus niet plaats vindt. Omdat inloopolie geen additieven bevat biedt het nagenoeg geen bescherming tegen slijtage waardoor de olie nooit te lang in de motor mag blijven. De motor dient tussen de 500 en 800 kilometer op deze olie te lopen. U moet zoveel mogelijk met afwisselende toerentallen rijden en voorkomen dat de motor lang stationair loopt of langdurig op de snelweg rijdt. Tijdens het inloopproces is het vanwege de ruime pasvorm normaal dat de motor olie verbruikt. Zorg er dus voor dat u extra inloopolie in de kofferbak heeft. Naarmate het inloopproces verder vordert neemt het olieverbruik af omdat de onderdelen (zuiger en cilinder) beter op elkaar gaan passen en zodoende minder olie in de verbrandingsruimte terecht komt. Indien de motor na 800 kilometer nog steeds veel olie verbruikt, kunt u het inloopproces verlengen tot maximaal 1000 kiliometer. Na het inlopen dient u de motor af te vullen met een normale motorolie. In het geval van een klassieker is dat Classic 20W/50. Indien u de halfsynthetische Classic Sport of een volsythetische XFS 10W/60 wenst te gebruiken is het beter om de motor gedurende de eerste 5000 km toch op Classic 20W/50 te laten lopen. Eerder genoemde Classic Sport en XFS 10W/60 zijn namelijk zo sterk dat er geen contact tussen de ten opzichte van elkaar bewegende motoronderdelen mogelijk is. Terwijl de motor met Classic 20W/50 toch nog iets verder ingelopen raakt en er dus uiteindelijk een nog betere pasvorm ontstaat. Na een eerste verversing kunt u dan op de eerder genoemde oliën overstappen of natuurlijk gewoon Classic 20W/50 blijven gebruiken.