Restauraties

BMW R26 restauratie J.B. Witteman

Gaarne wil ik voldoen aan het verzoek van ons technisch medelid, Ron Konijnendijk, welke mij bij het restaureren van mijn R26 van 1956 met goede adviezen een grote dienst heeft bewezen. Laat ik mij eerst voorstellen, Jan Witteman, geboren en getogen in het westen-, van mijn 25ste jaar gewoond en gewerkt hebbend in midden-, en sinds 1993 Vutter en nu gepensioneerd zijnde, in het oosten des lands, waar het ons uitstekend bevalt in ons nieuw, naar eigen ontwerp, gebouwd huis. Ik ben een zogenaamde her opstapper, nadat in 1990 mijn echtgenote Henny hoorde, dat zij oma zou worden en toen zei: “ Jan, we hebben altijd heerlijk motor gereden, toen de jongens nog thuis waren ging de BMW op de aanhangwagen mee, maar een grijs hoofd in zo’n integraalhelm, oma zijnd, ik zie het niet meer zitten; ’t is mooi geweest, maar wel geweest.” Ik onze vlekkeloos mooi R75/6 aan onze jongste zoon gaf, die destijds in Canada woonde en werkte en ook bezeten was van het motorrijden. Kan ook niet anders, van beiden zeg ik nogal eens: “Ze zijn er zowat op gemaakt en geboren, omdat wij in 1955 ons eerste motorrijwiel, een Jawa 350cc tweetakt, in 1956 ingeruild voor een nieuwe DKW RT 350cc tweecilinder 2 takt, en deze door technische gebreken, dat jaar nog werd ingeruild voor een één jaar oude BMW R69 bij mijn BMW-BSA en DKW dealer: Akkel Moeke in Heemstede. Wij zijn er in 1958 op getrouwd en dat jaar werd ook onze oudste zoon geboren, die hier kortbij woont en een R80RT boxer van 1985 bezit en welks onderhoud aan mij is opgedragen, waardoor ik de rijervaring bijhoud. (Niet alle onderhoud hé, Jan Becks als een krukaskering door mij verkeerd wordt gemonteerd en nieuwe balhoofdlagers toch blijken te kraken). maar daarover ooit eens meer. Dan wordt de jongste zoon door diens taalvaardigheid en vleeskennis door een grote boerencoöperatie in het zuiden des lands naar Europa teruggehaald, laat z’n R75/6 bij de voorzitter van de BMW-club Ottawa achter en koopt achtereenvolgens een R100RT, gevolgd door een Spaanse R80RT, een Franse R100GS en vorig jaar een R1150GS. Hij werkt meestentijds in de Zuid- en Midden Europese landen, woont samen met een Nederlands / Spaans meisje in Monaco, welke gelukkig graag de duo engel wil zijn. En door haar afkomst naast moderne talen het Spaans en Italiaans vloeiend beheerst en……ook in de vleeshandel zit, ons lieve allochtoontje! Dan werd door beide zonen nogal eens het balletje opgegooid: “ Goh, pa, wat zou het niet leuk zijn als u weer eens een BMW kocht om met ons drieën of met ons zessen een mooi toertocht te maken. Het gaat weliswaar van onze erfenis af, als jullie ooit  eens uw hoofden definitief neerleggen, maar U kennend, brengt de BMW, door U onderhouden, meer op dan dat hij gekost heeft”. Ja hoe durven ze het te zeggen, de rotzakken! Bij de ons bekende Beck’s Motoren in Wijhe rondgekeken, prachtige twins en mono’s, echter die verrekte hoge prijs, ze zijn het waard, dat wel, maar  om daar nou geld voor te lenen, nog maar niet.

Lees meer: BMW R26 restauratie J.B. Witteman