BMW R39

De eerste éénpitter die BMW produceerde was de BMW R39. Deze 247 cc lichtgewicht motorfiets (110 kg) werd geproduceerd van 1925 - 1927. Twee jaar daarvoor was de sensationele  geruisarme en schone R32 boxer op de markt verschenen. Deze "halve" BMW was zelfs nog iets sneller dan de R32. In 1925 werd Josef Stelzer in het introduktiejaar van deze motor meteen Deutsche meister op deze machine.

De R39 werd eleganter bevonden dan de twins en het was de eerste motorfiets met een volledig gesloten klepmechanisme. Maar was het wel een motor voor de gewone man? Met een prijskaartje van 1870 mark was hij niet veel goedkoper dan de R32, die 2200 mark kostte.

Eerlijkheidshalve dient men wel rekening te houden met de toen heersende inflatie. Twee jaar kon een enorm verschil maken voor de waarde van de mark. Het is dan ook beter om de R39 te vergelijken met de R37 van 3900 mark, want deze vertoonde veel meer punten van overeenkomst. Vanuit dat licht bezien was de R39 zelfs goedkoop.

Technische Gegevens

  BMW R39
Periode 1925-1927
Productieaantal 855
Categorie sportmotor
Motortype kopklepmotor
Bouwwijze langsgeplaatste eencilinder
Boring 68 mm
Slag 68 mm
Cilinderinhoud 247 cm³
Max. Vermogen 4 kW / 6½ pk
Topsnelheid 90 km/h
Aandrijving cardanas
Drooggewicht 110 kg
Tankinhoud 10 ltr
Voorganger geen
Opvolger geen