Naoorlogs

BMW R25/3

BMW 250cc kopklep R25/3

De eerste ééncilinder kopklepper, welke BMW al in 1926 maakte, kan tot het basis-type van de moderne kwartliters gerekend worden.Deze machine had namelijk de motor met de krukas in de lengterichting van het frame gebouwd en toentertijd reeds cardanaandrijving. De R25/3 is in 1953 op de markt gebracht als een verdere ontwikkeling van de R25/2; momenteel is hij nog in productie naast het nieuwste type R26, dat als de meer sportieve versie beschouwd kan worden en in plaats van telescoop voorvork en plunjer achtervering, vóór lange schommelarmen en achter een zweefarmconstructie heeft. De R25/3 met iets lagere compressieverhouding en 2 pk minder vermogen is een typische toermachine.

Constructieve bijzonderheden

Het motorblok bestaat uit één gietstuk met aangegoten oliecarter. Achter de dynamo, die vooraan direct op de krukas is gemonteerd, bevindt zich een deksel, waarin het voorste kogellager van de samengestelde krukas gelegen is. Door middel van een ketting wordt vanaf de krukas de nokkenas aangedreven, welke op zijn beurt weer via een wormwiel en een lange as de tandwielpomp aandrijft. Het motorblok is, evenals de cilinderkop, van lichtmetaal vervaardigd, terwijl de cilinder van gietijzer is. Onder de tuimelaardeksels en de cilinderkop (beide matzwart gelakt) bevindt zich een aluminium pakking. De lichtmetalen zuiger heeft drie compressieveren en één olieschraapveer. De olie wordt vanuit het carter via een fijn, demontabel filter door de pomp aangezogen, door boringen in het carter naar de krukas gevoerd, door een sproeier naar de distributieketting en via een kanaal in de cilinder en cilinderkop naar het kleppenmechanisme. De olie, die uit het tuimelaarhuis door de stoterstangbuizen terugvloeit, smeert de stoters en nokken en wordt dan weer onder in het carter opgevangen.

De elektrische installatie (accu-ontsteking met automatische vervroeging) heeft een Noris gelijkstroom dynamo, type ZLZ 60/6/1600 L, op de voorste krukaseinde, terwijl achteraan op de krukas het koppelingshuis van de droge enkele-plaatkoppeling is gemonteerd.

Algemene afstelgegevens

De zogenaamde vierkante motor met een boring en slag van 68 mm heeft een cilinderinhoud van 245cc en een compressieverhouding van 7 : 1. De kleptiming is gemeten bij 0,2 mm klepspeling als volgt:

Inlaat::

Opent 6 graden na b.d.p.

 

Uitlaat:

Opent 34 graden voor o.d.p.

Inlaat:

Sluit 34 graden na o.d.p.

 

Uitlaat:

Sluit 6 graden voor b.d.p.

Afstelling klepspeling bij koude motor, voor de inlaat op 0.10 tot 0.15mm en voor de uitlaat 0.15 tot 0.20mm

Toegepast worden twee typen carburateurs namelijk een Bing 1/24/41 of een Sawe K24F , beide met een doorlaat van 24mm. De hierna tussen haakjes geplaatste waarden hebben betrekking op de Sawe carburateur. Hoofdsproeier 145 (150), stationaire sproeier 35 (35), naaldsproeier 1208 (702), sproeiernaald 1473 nr. 2 (054), naald in de 2e (1e) inkeping, luchtstelschroef 1 - 2 (1,5 - 2) omwentelingen open.

De openingsafstand van de onderbrekerpunten bedraagt 0.4mm, de ná ontsteking (d.w.z. bij stilstaande motor en dus vervroegingsmechanisme in rust) 7 graden en de maximum voorontsteking 42 graden. Als bougie wordt aanbevolen een Bosch W 240 Tl (elektrodeafstand 0.6mm) of een ander overeenkomstig type. De volgende gloeilampjes zijn te gebruiken; duplolamp 35/35W, stadslicht 1.5W, laadcontrolelampje 1.5W, vrijloop-verklikkerlampje 1.5W, lampje voor km-teller verlichting 0.6 of 1.2W, achterlicht 5W, stoplicht 10W, De 6 Volts accu heeft een capaciteit van 7 Ah. Voor de zomer wordt motorolie SAE 40 aanbevolen, 's winters SAE 20; het oliereservoir in het motorblok heeft een inhoud van 1.25 liter, terwijl in de versnellingsbak 0.65 liter van dezelfde oliesoort gebruikt kan worden. Voor het cardanhuis gebruike men 125cc olie SAE 90, voor de hydraulische demping van de voorvork in ieder vorkbeen 130cc olie SAE 10 of 20.

De overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak zijn:

1 : 6.1 ; 3.0 ; 2.04 ; 1.54, terwijl voor solo gebruik de verhouding in de achterwielaandrijving 1 : 4.16 bedraagt (6 : 25 tanden), voor zijspanrijden 1 : 4.8 (5 : 24). De aanbevolen bandenspanning bij duorijden is vóór 1.5 atm, achter 2.0 atm.

De fabriek geeft voor de R25/3, die een topvermogen heeft van 13 pk bij 5800 toeren, een topsnelheid op van 108 km/u bij een normaal zittende solorijder.

Aangeleverd door Rob Sprenger overgenomen uit het blad Motor uitgave 4 - 1954.

 

Technische Gegevens

  BMW R 25/3
Periode 1953-1956
Categorie toermotor
Motortype kopklepmotor
Bouwwijze langsgeplaatste eencilinder
boring 68 mm
slag 68 mm
Cilinderinhoud 247 cc
Compressieverhouding 7 : 1
Max. Vermogen 9,5 kW/13 pk
Topsnelheid 119 km/h

88 km/h met zijspan

Aandrijving cardanas
Rijwielgedeelte dubbel wiegframe, buisframe
Drooggewicht 150 kg
Max. totaalgewicht 320 kg

450 kg met zijspan

Tankinhoud 12 ltr
Voorganger R 25/2
Opvolger R 26