Naoorlogs
BMW R27
- Details
- Categorie: Naoorlogs
- Hits: 40928
De BMW R27 werd in 1960 als opvolger van de R26 gelanceerd op de beurs van München. In eerste instantie werd ze wat lauw ontvangen omdat de verschillen met de R26 als te gering werden ervaren. Wellicht was dat gezien vanuit toenmalig klantperspectief wel correct, maar voor de liefhebber van nu maakt dat niet zo veel uit en zijn er wel degelijk een aantal interessante verschillen -zo u wilt verbeteringen- met z'n voorganger te ontdekken. Enkele daarvan zijn:
- De ontsteking, waarvan de contactpuntjes nu door de nokkenas worden bediend i.p.v. door de krukas, zodat de ontsteking niet langer een loze vonk produceert bij het begin van elke inlaatslag.
- De motor die nu volledig in rubber blokken hangt zodat de "schwebemotor" een feit is. Hiermee werd definitief afgerekend met het fenomeen "trillingen".
- De nokkenasketting die een kettingspanner heeft gekregen. Moest ook wel nu ook het ontstekingstijdstip door de nokkenas gecommandeerd werd.
- De bobine heeft (eindelijk!) z'n plekje achter het ontstekingsdeksel verloren. Dat is belangrijk, want t/m de R26 kreeg de bobine het werkelijk Spaans benauwd van de hitte achter dat dekseltje. Vanaf de R27 zit de bobine lekker fris in de rijwind onder de tank.
Verdere kleine verschillen waren een iets hoger opgevoerde motor (+ 3pk, nu 18 pk/7400 rpm) middels een hetere, asymmetrische nokkenas en een hogere compressie. Tevens een iets gewijzigd frame, noodzakelijk om de "schwebemotor" te kunnen bergen. Ook waren de versnellingsbakverhoudingen licht gewijzigd en had de motor een ander luchtfilter gekregen. Later in de productie werd de eindoverbrenging gewijzigd. Dit omdat hij in eerste instantie toch iets te lang was.
Toch waren deze wijzigingen bij elkaar niet voldoende om het ééncilinder noodlot te ontlopen. De BMW R27 was een fraaie, degelijke, betrouwbare dienstfiets. Alleen de klant vroeg er niet meer naar en wenste zichzelf en zijn gezin per auto te gaan vervoeren. Als vrijetijdsbesteding was de R27 weer net te vroeg, bovendien van het verkeerde concept en ook te duur. In 1967 werd de productie van de R27 na 15.500 exemplaren gestaakt. Wel was de BMW fabriek toen nog bezig met de ontwikkeling van een R28. Hierin zat o.a. een /5 voorvork maar deze mono is nooit verder gekomen dan het prototype stadium. De ééncilindertijd bij BMW was voor jaren weer voorbij (snif).
Technische Gegevens
BMW R27 | |||
---|---|---|---|
Periode | 1960-1966 | ||
Categorie | toermotor | ||
Motortype | kopklepmotor | ||
Bouwwijze | langsgeplaatste eencilinder | ||
boring | 68 mm | ||
slag | 68 mm | ||
Cilinderinhoud | 247 cc | ||
Max. Vermogen | 13 kW/18 pk | ||
Topsnelheid | 130 km/h | ||
Topsnelheid met zijspan | 90 km/h | ||
Aandrijving | cardanas | ||
Rijwielgedeelte | dubbel wiegframe, buisframe | ||
Leeg gewicht | 162 kg | ||
Max. totaalgewicht | 325 kg | ||
Max. totaalgewicht met zijspan | 480 kg | ||
Tankinhoud | 15 ltr | ||
Voorganger | R 26 | ||
Opvolger | geen |