Onderhoud
Slijtage koppelingshevelas
- Details
- Categorie: Onderhoud
Ondanks dat BMW in de naoorlogse jaren prima motorfietsen produceerde ben ik tot de conclusie gekomen dat de BMW fabriek toch een foutje heeft gemaakt. Bij de hobbyist kun je een overmaat koppelingshevel-asje kopen. Evenals de originele asjes zit rondom het asje een groefje gedraaid waardoor de splitpen kan om de as te borgen. Omdat er rondom een groef in de as zit, kan de as rond draaien in de lagering van het achterdeksel in de versnellingsbak en zo de gaten uitslijten. Om dit nu te voorkomen kan men zelf een asje draaien van RvS zonder deze groef. Vijl op de plaats waar de groef behoort te zitten aan één kant een groef zodat de as niet meer kan draaien in de lagering van het versnellingsbak achterdeksel. Wel zal de koppelingshevel sneller slijten maar dat heb ik liever dan uitgesleten gaten in het achterdeksel.
Mono groeten Ed. Steur.