Vooroorlogs

BMW R23

De BMW R23 volgde in 1938 de R20 op. De R20 was een 200cc model, dat in de markt was gezet omdat een Duitse wet het rijden met motorfietsen tot 200cc zonder rijbewijs en zonder belasting te betalen toestond. In 1938 verviel deze regeling, maar er kwam een nieuwe rijbewijsklasse voor motorfietsen tot 250cc. Het was dus logisch de  cilinderinhoud te vergroten. Omdat de R23 in feite een opgeboorde R20 was, kon men zelfs een ombouwset kopen, om de R20 zelf tot R23 te modificeren. Net als de R20 had de R23 dus al het in 1936 geïntroduceerde buisframe en een telescoopvork .

De R23 stond aan de basis van alle volgende BMW eencilinders tot in 1966, maar werd in 1940 uit productie genomen. BMW had de volledige productiecapaciteit in München nodig om vliegtuigmotoren voor de Luftwaffe te bouwen. Daarom werd de resterende motorfietsproductie overgeheveld naar de vestiging in  Eisenach (EMW), waar feitelijk alleen gewerkt werd aan het R75 Wehrmachtsgespann.

Pas in  1948 zou er een opvolger voor de R23 komen, de R24.

Technische gegevens

  BMW R 23
Periode 1938-1940
Productieaantal 8.021
Categorie toermotor
Motortype kopklepmotor
Bouwwijze langsgeplaatste eencilinder
boring 68 mm
slag 68 mm
Cilinderinhoud 247 cc
Max. Vermogen 7 kW/10 pk
Topsnelheid 100 km/h
Aandrijving cardanas
Rijwielgedeelte dubbel wiegframe, buisframe
Drooggewicht 135 kg
Max. totaalgewicht 200 kg
Tankinhoud 9,6 ltr
Voorganger R 20
Opvolger R 24