Vooroorlogs
BMW R23
- Details
- Categorie: Vooroorlogs
De BMW R23 volgde in 1938 de R20 op. De R20 was een 200cc model, dat in de markt was gezet omdat een Duitse wet het rijden met motorfietsen tot 200cc zonder rijbewijs en zonder belasting te betalen toestond. In 1938 verviel deze regeling, maar er kwam een nieuwe rijbewijsklasse voor motorfietsen tot 250cc. Het was dus logisch de cilinderinhoud te vergroten. Omdat de R23 in feite een opgeboorde R20 was, kon men zelfs een ombouwset kopen, om de R20 zelf tot R23 te modificeren. Net als de R20 had de R23 dus al het in 1936 geïntroduceerde buisframe en een telescoopvork .
De R23 stond aan de basis van alle volgende BMW eencilinders tot in 1966, maar werd in 1940 uit productie genomen. BMW had de volledige productiecapaciteit in München nodig om vliegtuigmotoren voor de Luftwaffe te bouwen. Daarom werd de resterende motorfietsproductie overgeheveld naar de vestiging in Eisenach (EMW), waar feitelijk alleen gewerkt werd aan het R75 Wehrmachtsgespann.
Pas in 1948 zou er een opvolger voor de R23 komen, de R24.
Technische gegevens
BMW R 23 | |||
---|---|---|---|
Periode | 1938-1940 | ||
Productieaantal | 8.021 | ||
Categorie | toermotor | ||
Motortype | kopklepmotor | ||
Bouwwijze | langsgeplaatste eencilinder | ||
boring | 68 mm | ||
slag | 68 mm | ||
Cilinderinhoud | 247 cc | ||
Max. Vermogen | 7 kW/10 pk | ||
Topsnelheid | 100 km/h | ||
Aandrijving | cardanas | ||
Rijwielgedeelte | dubbel wiegframe, buisframe | ||
Drooggewicht | 135 kg | ||
Max. totaalgewicht | 200 kg | ||
Tankinhoud | 9,6 ltr | ||
Voorganger | R 20 | ||
Opvolger | R 24 |