Vooroorlogs

BMW R4

In 1932 werd de R4 geïntroduceerd. Kenmerken waren o.a. een geperst stalen frame en voorvork, en een motor met tunnelblok. Al bij de introductie bleek de 12 pk sterke motor goede off-the-road eigenschappen te bezitten. Het Duitse leger was in opbouw en er kwamen direct behoorlijke orders beschikbaar. Ook werd de R4 voortdurend verbeterd. In totaal zijn er vijf verschillende modellen gefabriceerd:

  1. Nrs 80001 - 81110 1932: dwarse kickstarter en treeplanken.
  2. Nrs 81111 - 82838 1933: kickstarter in rijrichting, voetsteunen, 4 versnellingen.
  3. Nrs 82839 - 86563 1934: grotere tank, snelheidsmeter in de koplamp en 14 pk bij 4200 t/min.
  4. Nrs 86601 - 90250 1935: rubber schokbreker tussen bak en aandrijfas.
  5. Nrs 90251 - 95280 1936: nieuwe versnellingsbak uit één stuk, wielaandrijving via klauwmeenemer.

Allemaal verbeteringen die ook ten goede kwamen aan de betrouwbaarheid als geheel. De motor woog 137 kg, had een tankinhoud van 12 liter bij een benzineverbruik van 1:28 en haalde een topsnelheid van 100 km/u. De prijs bedroeg 1150 RM. De voorvering werd verzorgd door (negen) bladveren, achtervering werd niet nodig geacht. Voor en achter waren halve naaf trommelremmen gemonteerd. De bandenmaat bedroeg 26 x 3,5" SS-banden.

Technische gegevens

  BMW R4
Periode 1931-1937
Categorie toermotor
Motortype kopklepmotor
Bouwwijze langsgeplaatste eencilinder
boring 78 mm
slag 84 mm
Cilinderinhoud 398 cc
Max. Vermogen 9 kW/12 pk (later 10 kW\14 pk)
Topsnelheid 110 km/h
Aandrijving cardanas
Rijwielgedeelte dubbel wiegframe, plaatframe
Drooggewicht 120 kg
Voorganger geen
Opvolger R 35