Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Gat voor wielas in achterbrug te ruim (OPGELOST) 12 aug 2018 21:30 #1

  • Jan Otterspoor
  • Jan Otterspoor's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
De strop voor de achteras is bij mijn R 27 te ruim. Ik heb geen doorn nodig om de as te draaien bij geloste asmoer. Is dus niet goed. De moer op de klembout aanhalen met wat ik maximaal aandurfde: bijna 3 mkg zou feitelijk meer dan voldoende moeten zijn maar ik kan de vork dan nog over de as bewegen door de vork met mijn hand te omklemmen en met mijn duim op de top van de as te drukken.
Hoe het kan? De motor heeft in het verleden ook een zijspan gevoerd. Dat oefent forse krachten uit op een frame en ik stel me zo voor dat er misschien geruime tijd zonder aangehaalde strop mee is gereden waardoor het asgat enigszins is getordeerd/uitgebogen. Nu vraag ik me af of dit iemand bekend voorkomt. Ik wil de diameter van het asgat een weinig reduceren door m.b.v. een bankschroef voorzien van spaarbekken de strop met beleid iets in te knijpen, maar ik vraag me af of dit een methode is die toegepast kan worden zonder verhitten. De motor zit prachtig in de lak dus ik ga liever niet met een brander aan de gang.

Alvast dank voor elke reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gat voor wielas in achterbrug te ruim (OPGELOST) 13 aug 2018 20:14 #2

  • Jan Otterspoor
  • Jan Otterspoor's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ik keek niet verder dan mijn neus lang was en veronderstelde dat het dezelfde maat klembout was als gebruikt op de voorvork maar bij toeval met een 17 mm. zeskant. Nogal suf van me en bovendien is het niet alleen geen M8 maar M10 draad en dan bovendien metrisch fijn dus kan wel wat hebben qua aandraaimoment. Ook was zowel bout als moer nogal stroef in de draadgang door ingedroogd vet. Kortom alles gewassen met benzine, gevet met molykote en daarna de moer goed aangezet. Resultaat: as zit muurvast in de vork.:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gat voor wielas in achterbrug te ruim (OPGELOST) 13 aug 2018 20:17 #3

  • Roelof Jan Zilver
  • Roelof Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1