Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Lagers vervangen van de wielen 11 mrt 2021 14:31 #1

• Pim van der Meer
  • Pim van der Meer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Waarde mede motorrijders/liefhebbers,
Ik (als beginnend r26 beziter)probeer de lagers te vervangen van de wielen van mijn r26. Gaan die er aan 1 kant uit? Ik krijg het laatste stuk er niet uit en er zit ook een sierkapje dat lijkt vast te zitten. Kan dat allemaal uit elkaar?
wie weet hoe’t zit :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lagers vervangen van de wielen 11 mrt 2021 15:22 #2

• Roelof Jan Zilver
  • Roelof Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Beheerder
  • Ontvangen bedankjes 4
Dag Pim,

Het (een) antwoord op je vraag staat hier beschreven: www.bmw-mono-club.nl/inleiding/onderhoud/45-wiellagers-r27 . Voor vragen kan je altijd bellen.

Succes!
Roelof Jan

NB. Om de speling juist af te stellen heb je overigens het hele wiel niet nodig. Dat kan je ook weglaten en dan het geheel eerst op de bankschroef in elkaar zetten tot je de juiste pasring gevonden hebt. Daarna monteer je het geheel pas in het wiel. Wel zo simpel. Daar kwam ik overigens ook 20 jaar later (nadat ik het stukje schreef) pas achter 

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Pim van der Meer

Lagers vervangen van de wielen 12 mrt 2021 11:40 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Vermoedelijk heb je de R26 sinds kort. Er is online wel een reparatieboek te vinden voor de R26 waar je veel gegevens uit kunt halen dat je nodig hebt. In de R26 en 27 zit als het goed is twee instelbare 30203 wiellagers. Er zit aan 1 kant een grote moer die je los moet draaien met het Matra gereedschap. Met een oude wielas sla je vanaf de andere kant het hele lagerwerk in 1 keer er uit. Doe dat voorzichtig want je as wil je ook niet beschadigen. Let wel op, de oude eerste serie R26's kunnen nog de oude lagers hebben en dat zijn geen 30203 instelbare lagers. Dat kun je aan de naafmoer kant zien als de moer los is en een ander lager er in zit en heb je daarvoor officieel een trekker nodig. Dat zijn de oude wielnaven zoals de R25/3 die heeft.. Met deze oude naven kun je het lagerwerk er dus niet in 1 keer uitslaan.

Heb je wel 30203 lagers dan kun je op een wielas in de bankschroef het lagerwerk droog opbouwen en met de juiste dikte van de vulring de lagerspeling instellen. Haal alles er dan weer af en vet de 30203 lagers in en de naaf invetten en sla je voorzichtig met de wielas het hele lagerwerk in 1 keer in de naaf. Moer er in draaien en vast draaien. Er hoort ongeveer totaal 20 gram vet in een naaf te zitten. Groet, Ed. Steur.     

Lagers vervangen van de wielen 19 mrt 2021 11:50 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Pim, Als je de wiellagers er in 1 keer uit wilt halen kun je het beste een oude vooras nemen en een stuk pijp/materiaal van 22 mm nemen en/of laten boren zodat je met de wielmoer het hele lagerwerk met tussenbussen kan vastzetten. Het uit en monteren gaat met vastgezette wielmoer. De bus voor een vooras moet de boring 17, 1 mm zijn met een lengte van 80mm. Voor de achteras als je die gebruikt moet de lengte dan 98 mm zijn.
Groeten, Ed. Steur

• Pagina:
  • 1