Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

ombouwen r26 van 6 naar 12v gelukt !! 22 apr 2015 23:43 #1

  • Marty de Roij
  • Marty de Roij's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 128
  • Ontvangen bedankjes 15
hallo allemaal,

ondertussen heb ik een hele winter geknutseld met mijn motormaten. ik wilde met meer betrouwbaar licht en betere vonk en mijn knutseldrift mijn r26 ombouwen naar 12v. het vermogen van de standaard dynamo is natuurlijk laag en is basis voldoende maar ik rij erg veel op de motor en heb behoefte om ook altijd met licht aan te rijden.
nou het is gelukt met wat hindernissen, ook heb ik gaan de weg het sleutelen nog extra zaken erbij gepakt, wie herkent het niet waardoor er veel tijd in is gaan zitten.

de ombouw begon met een bestaande voorgestelde ring die ik mijn zwager heb laten draaien. het design staat in een monoblad "ombouwen r27 naar 12v" waarin een 3fase bosch dynamo ingebouwd kan worden. die dynamo en stator heb ik van een r80 tot r100 op een motorsloop ooit gekocht een versie met een vermogen van 280w. natuurlijk meer als voldoende. let op bij een r26 veranderd er nog veel meer.

in eerste instantie had ik met de bevestigingsring nog geen "gesloten" compartiment voor de dynamo en rotor. dit betekende dat we nog een andere ring erachter hebben gemaakt waardoor het compartiment ontstond. zoals jullie weten vervalt daarmee ook de puntjes, bobine en mechanische vervroeging, zoals in een apart artikeltje al een aangegeven heb ik een complete set van elektroniche ontsteking met vervroeging (pen)bobine geheel in te stellen aangeschaft. deze ontsteking heb ik gekocht van bert van de zand. prima ding op 6 of 12 v aan te schaffen.
ondertussen heb ik ook de bijbehorende gelijkrichter van bmw en een veldregelingkastje ingebouwd. Detail is dat ik deze spanningsregelaar/veldregeling heb ingebouwd in het vooronder op de dynamo zelf. een beveiligende pasta is erover heen aangebracht.

de motor loopt nu erg goed en ook heb ik het idee dat ik veel meer koppel heb. mijn mechanische vervroeging werkte ook goed, misschien krachtigere vonk. ondertussen heb ik de originele carb kunnen vervangen naar een andere iets beter originele.. alle zaken dragen bij een een beter geheel denk ik .

ik snap wel dat het een gruwel is van puristen maar vanavond met veel licht en merkbare prima vonk koppel etc naar huis gereden in het donker en heb er een goed gevoel bij.

ik heb een 12v 3 ah accu gemonteerd. het laden begint meteen bij iets meer als stationair draaien. de spanning loopt keurig op naar een 14v.

kijk maar eens naar de foto's bij vragen hoor ik het wel.
groeten
marty

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ombouwen r26 van 6 naar 12v gelukt !! 12 juli 2016 22:22 #2

  • Marty de Roij
  • Marty de Roij's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 128
  • Ontvangen bedankjes 15
hoi,

ik heb nog wel een vraag om jullie wijsheid.. :)
de motor loopt dus prima, de spanning is precies zoals hij moet zijn, 14,1 volt bij laden, het laden werkt ook goed...

de elektronische ontsteking met elektronische vervroeging werkt prima. en hij start met de eerste trap zoals hij dat ook met puntjes doet.
met het nameten met de oscilloscoop zie je keurig ook het stationair lopen en ook de vervroeging in werking treden bij meer gas.

maar ik heb toch nog een uitdaging. dat is dat bij stationair lopen na een minuut de motor met een plof/terugslag/backfire.. ? stopt.

ik heb hierop de carburateurs na schoonmaken vervangen door een adere originele. bougiekabel vervangen. en voor de rest alles nagekeken.
we zijn er een klein beetje van overtuigd dat het niet in de ontsteking zit.
echter waarin dan wel. heeft iemand interesse om een keertje met me mee te kijken ?

groeten
marty
tilburg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ombouwen r26 van 6 naar 12v gelukt !! 11 juni 2017 18:35 #3

  • Marty de Roij
  • Marty de Roij's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 128
  • Ontvangen bedankjes 15
ondertussen heb ik met een andere carburateur. nieuw 26mm een goed lopende motor.
ik ben mijn andere carburateurs aan het onderzoeken hoe ik die weer goed krijg.

zo slecht zijn ze nl niet maar deze lopen er veel minder mee dat de originele.
mijn probleem met stationair afslaan begint dan weer...

iemand ideen ?
groeten
marty

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ombouwen r26 van 6 naar 12v gelukt !! 22 juni 2017 21:13 #4

  • Teake Dijkstra
  • Teake Dijkstra's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Petje af. Dit ziet er goed uit!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ombouwen r26 van 6 naar 12v gelukt !! 23 juni 2017 08:30 #5

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Is de gasschuif misschien versleten? Dan zuigt de motor(ook) lucht langs de gasschuif ipv er onder door. Feitelijk draait de motor dan op een te arm mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1