Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Laadcontrole lampje R25/2 13 apr 2021 22:15 #1

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ga binnenkort de losliggende bedrading in de koplamp van mijn R25/2 weer aansluiten op het contactschakelaar.
Daar hoort ook het aansluiten van het laadcontrolelampje bij..
Maar nu blijkt dat ik dit lampje ben kwijtgeraakt. Hulsje is leeg....Wie weet waar ik een passend  6V, 1,5 W gloeilampje kan vinden of kopen?
Vriendelijke groeten, Peter

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 15 apr 2021 09:26 #2

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Bij de hobbyist vond ik dit lampje maar dat is 1,2w. Geen 1,5w en ik weet niet of dat dan als laadlampje goed functioneert 

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

. Stemmler heeft ook een laadlampje maar dat is 6v; 2w. Wat zeggen de specialisten er van?


 

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter van Waveren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 15 apr 2021 13:20 #3

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Peter,
In jouw laadcontrole lamphouder moet een lampje van 6 volt 2 watt. Dat is het lampje dat er in hoort. Vaak heeft men dit lampje niet in voorraad en zegt men wel eens pak een 4 watt lampje of een 1.2 watt lamp. Dat je dit niet moet doen heeft een paar redenen. De eerste is dat het 2 watt lampje op normaal niveau brandt en een lampje van 1.2 watt geeft weer te weinig licht. De stroom die door een 4 watt lampje gaat is dubbel zo groot als een 2 watt lamp en gloeit wel maar gaat niet volop branden. Dit lampje laat je zien wanneer de dynamo gaat laden. In een elektronische regelaar zitten weerstanden en andere elektronica die de stroom van het lampje ook moet kunnen verwerken wegens de warmteontwikkeling van de componenten. Dus altijd het goede lampje monteren. Er zijn wel meer argumenten om alleen de juiste lamp te gebruiken. Dus altijd 6 volt 2 watt gebruiken. 

Groeten, Ed. Steur.    

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 15 apr 2021 23:57 #4

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Ed, en anderen...
Ik had inmiddels al via een uiterst sympathieke en behulpzame medewerker van De Hobbyist uitleg gekregen over de bestaande lampjes. De door mij gezochte (6V, 1.5W, volgens opgave BMW: Wartung und Instandsetzung fur die Motorrader..), hadden ze niet in voorraad, maar met hun coderingen kwam ik bij MetertjesEnZo.nl terecht. Daar waren de lampjes wel. Er ging zodoende weer een nieuwe wereld van de kleine lampjes voor me open... Dus nu 6V, 2W lampjes besteld. Maar dat is voor de huidige klus te laat...
Toevallig was ik vandaag bij JvMotors in Zwartsluis voor een nieuwe gel-accu (Blitz 0811), en daar lagen ook passende lampjes!!. (Overigens: erg leuke zaak). Maar...0.6 W. Dus dan is de stroomsterkte door het lampje te klein om een begin van een veld in de dynamo op te bouwen (ten minste, dat meen ik begrepen te hebben uit diverse beschrijvingen van de samenwerking tussen de spanningsregelaar, dynamo en accu: corrigeer mij als ik fout zit!).
Ik heb wat weerstandjes parallel aan het lampje geschakeld, en nu kom ik bij 6 V op een vermogen van 1,32 W. Lijkt voldoende om mee te durven beginnen.
Graag commentaar: is een bepaalde minimale stroom door het laadstroom-lampje nodig bij het opstarten van de motor? Om het magneetveld in de dynamo op te bouwen?

Recht hartelijke groeten,

Peter


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 16 apr 2021 09:47 #5

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Peter,

Je vraag: Ik heb wat weerstandjes parallel aan het lampje geschakeld, en nu kom ik bij 6 V op een vermogen van 1,32 W. Lijkt voldoende om mee te durven beginnen. Graag commentaar: is een bepaalde minimale stroom door het laadstroom-lampje nodig bij het opstarten van de motor? Om het magneetveld in de dynamo op te bouwen?

Antwoord: Je hebt een paar weerstandjes parallel geschakeld, dat kun je wel doen maar het heeft wel als resultaat dat je lampje waarschijnlijk niet of weinig gaat branden. Ik zou dat nooit doen. Het zal wel werken.

Je 2e vraag: ja het lampje zorgt voor de opbouw startstroom voor het magnetisch veld dus zonder lampje laadt je dynamo niet. Je snapt in ieder geval hoe het werkt Peter, hoera voor jou. Nu snap je ook waarom je er geen 4 watt lampje in moet zetten, het brandt zwak en gebruikt dubbel stroom. 6v 2 watt lampjes zijn moeilijker te vinden en heb ik toen ik de kans had een stel lampjes gekocht omdat ik weet wat er aan vast hangt. Met een elektronische regelaar moet je zeker voorzichtig zijn omdat je niet weet wat er in zit en of de onderdelen die dissipatie (warmte) misschien niet aan kan en dan verbrandt. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast Peter. Succes ermee en het was een heel goede vraag van je.  Groetjes, Ed. . 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter Sijm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 16 apr 2021 10:17 #6

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Dit vergat ik nog: is een bepaalde minimale stroom door het laadstroom-lampje nodig bij het opstarten van de motor? Om het magneetveld in de dynamo op te bouwen? Ja, die is zeker nodig en een 1.5 watt lampje zal misschien wel werken maar ik heb het nooit nagemeten. Bosch heeft niet voor niets een 2 watt lamp gekozen. Er moet voldoende stroom lopen om de dynamo te laten laden. dat is toch met 2 watt 333 ma, dus 0.3 ampere. 

De diameter van de gelakte veldspoeldraad van Bosch is 0,8 mm met veel windingen. Ik wikkel mijn eigen veldspoelen met een draadiameter van 1 mm van posseindraad met minder windingen. Het resultaat is dat de spoelen een veel krachtiger magneetveld geeft. Ik rij er al vele jaren mee en gaan de spoelen veel langer mee. Gelakte draad wil wel eens door schuren (windingsluiting) door het trillen en kan nu niet meer gebeuren en is goed voor 400 graden.  
Groetjes, Ed. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 16 apr 2021 11:01 #7

  • Peter Sijm
  • Peter Sijm's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Zoals hiervoor gezegd is het juiste laadstroomcontrolelampje essentieel- ik dacht het wel zonder te kunnen hetgeen een kapotte elektronische regelaar en accu opleverde! Wel mooie lange wandeling met de motor aan de hand dus een rondje sportschool minder. Veel kleine 6v lampjes zijn wel te vinden bij bijv. Televersum en de speciaalzaak voor flipperkasten :-) Een experiment met prachtige Ali LED controlelampjes heb ik maar afgeblazen..
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 18 apr 2021 00:29 #8

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor de vele opbouwende reacties! Dit geeft me het gevoel dat ik er samen met de club wel uit ga komen.
Inmiddels lampjes 6V 2W gevonden op de website van MetertjesEnzo.nl. De code van dit lampje is BA7s, 6V 2W. Deze mensen hebben enorm veel spul om oude motoren rijdend te houden.

Ik ga er ook een amperemeter 8-0-8A aanschaffen, zodat ik meer inzicht kan krijgen in de samenwerking van de regelaar, de accu en de overige gebruikers.

Alles zit nu weer in elkaar, en morgen, zondag, ga ik de eerste startpogingen doen...

groeten, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 18 apr 2021 15:33 #9

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
De motor heeft gelopen, en ik heb een ritje door de woonwijk gemaakt!
Nu nog wat benzinelekkages uit de carburateur dichten.
Op dit korte ritje gaat bij een "hoger" toerental het laadlampje duidelijk zwakker branden, tot bijna uit... Straks op een wat langere rit op de buitenweg eens kijken of het lampje helemaal uitgaat, en bij welk toerental...
Ik ben niet ontevreden!
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 19 apr 2021 19:29 #10

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Peter,
Gefeliciteerd dat het laadlampje zwakker gaat branden met een hoger toerental. Als je met lopende motor ongeveer op 2000 toeren de plus van je akku even onderbreekt met een schakelaar dan moet je motor blijven lopen en laadt je dynamo dus. Heb je de borstelveren al eens vernieuwd want die worden ook slapper met de jaren en kunnen de borstels gaan zweven en zie je vonkoverslag. Dat is natuurlijk niet goed, de borstels moeten een bepaalde druk hebben om goed te functioneren. Nog even en Peter roept hoera.
Groeten, Ed. Steur.  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 20 apr 2021 18:38 #11

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Vraag: welke kennis voegt zo'n meting toe, aan wat je al weet?
Het laadlampje is uit, dus de dynamo heeft de vereiste spanning bereikt.

Weet je echt zeker, dat de elektronische regelaar van zo'n experiment niet nadelige gevolgen ondervindt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 21 apr 2021 03:38 #12

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Peter,

Als je rode lampje uitgaat wil dat niet zeggen dat je dynamo echt goed laadt. Ook met een elektrische regelaar kun je gewoon deze test uitvoeren. Met verhoogd toerental je akku loskoppelen en je voltmeter aansluiten op de bedrading van de plus en de min. Je meet dan de afgeregelde laadspanning van de regelaar. Met deze test moet je motor blijven draaien. Blijft de motor niet draaien op verhoogd toerental dan laadt je dynamo niet. Het rode lampje zegt dus lang niet alles. Deze test mag je alleen doen bij een gelijkstroomdynamo dat op onze mono is, en niet met een wisselstroomdynamo zoals bij een auto.

Je kan het nog iets anders doen maar dat geeft een fictieve waarde omdat je akku is aangesloten. Je akku trekt de laadspanning namelijk naar beneden. Sluit je een voltmeter aan op de plus en de min van de akku en start de motor. De spanning dat je dan zou moeten zien zal iets van 7 volt plus een beetje zijn, dus hoger dan je akkuspanning in rust. 
Groetjes, Ed. Steur   
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter van Waveren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 22 apr 2021 15:33 #13

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Ed!

Helaas moet ik melden dat bij een laatste testrun het lampje niet meer uitging......Ik moet nu eerst nog de lekke benzinekraan vervangen, dan gaat de test verder.

Ik heb nog geen test uitgevoerd zoals jij die in het bovenstaande hebt beschreven. Nu het laadlampje (eigenlijk niet-laad-verklikker-lampje) weer weigert te doven, moet eerst de spanning van de dynamo getest worden.

Ik heb een test gevonden, (bij www.beckelektronika.nl) waarin wordt uitgelegd dat je de polariteit van het dynamoanker kunt testen, en bij een onjuiste polariteit die weer kunt herstellen. De regelaar kán inmiddels al beschadigd zijn, wanneer "mijn" polariteit onjuist was/is.

Dit lijkt me de eerste stap die ik moet zetten.
De beschrijving van Beck op het meten en herstellen van de polariteit heeft betrekking op de twee aansluitingen van de veldspoelen, en die zitten tussen D+ (=61) en DF (ook wel F en F- genoemd). F- weet ik te vinden, want die wordt genoemd in de handleiding bij de regelaar.
Beck stelt dat je bij deze test's de regelaar niet moet aansluiten.

Ik houd u op de hoogte van de vorderingen.

Peter



 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 23 apr 2021 02:14 #14

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Peter,
Jammer dat het rode lampje niet meer uit gaat, het rode lampje is een indicatie dat de dynamo laadt maar op een klein stroompje gaat het lampje al uit. Het kan je dus misleiden. Het zegt dat het veld werkt maar dat moet nog wel gemeten worden met een universeel meter. Daar zijn nou die testen voor om je afgeregelde spanning te meten want die is van belang. De geregelde spanning mag niet te hoog zijn maar ook niet te laag. Soms neem ik nog een universeel meter op in de pluslijn en stel die op stroom meting 20 ampere in. Dan kan ik ook de stroom meten. Dan weet je alles en weet je ook hoeveel watt de dynamo levert. Wel altijd voorzichtig zijn dat je geen sluiting maakt. Repareer eerst maar je benzinekraan en hoor ik je dan wel weer.    

Ik weet niet welke regelaar je hebt maar die behoort wel beveiligd te zijn tegen foutief aansluiten. Dat je de regelaar aansluitingen voor de zekerheid los haalt om te polariseren kan geen kwaad maar de regelaar die jij hebt is misschien niet van Beck. Je hebt wel de bijbehorende handleiding? 

Polariseren doe je met de plusdraad van je bobine (contact aan) op het printje van de dynamo en tik je heel kort even op D+ en dan moet de polarisatie goed zijn. Ik heb die handleiding even gedownload en is het al vreemd dat je de regelaar niet met het boutje op het frame mag vast zetten. Spanning voerende delen met schroefdraad behoort nooit uitwendig te zitten en moet beveiligd zijn zodat dit niet kan gebeuren. Of is het tegen de warmte?

In stap twee staat hoe je de ohmse weerstand van je veldspoelen kan meten. Dat moet ongeveer 3 ohm zijn maar het zegt niets over windingsluiting. Wel als de gelakte draad is doorgesleten en b.v tegen aarde ligt. Het is maar welke spoel het is, de eerste of de laatste. Elke spoel heeft ongeveer een weerstand van 0.75 ohm en staan ze in serie geschakeld.  Als je dan 2.25 ohm meet is er iets mis met een spoel.

Tussen de lamellen van je anker zie je allemaal gleufjes en vaak gaat dat dicht zitten met kool van de borstels en maakt dan sluiting tussen de lamellen. Dat moet je regelmatig uitblazen om het schoon te houden. Zit het echt dicht dan kun je het voorzichtig met een stanleymesje de gleufjes schoon snijden. Ook de opstaande randen schoon maken. Met een ankertester kan men het anker voor je testen bij een bedrijf die dynamo,s repareert. Beck zal dat misschien wel hebben.  Werk secuur en voorzichtig en voorkom sluiting. Op mijn R27 heb ik een trek schakelaar gemaakt op de akkubak deksel. Dat spaart je contactslot en zet je alles in 1 keer spanningsloos. De contactsleutel kun je er dan gewoon in laten zitten.    
Groetjes Ed          



 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent Elbersen, Peter van Waveren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 04 mei 2021 00:16 #15

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Inmiddels een dagje bij Harrie Broekhuis geweest. Veel gezien, gevraagd, geluisterd, en geleerd. Het blijkt dat het dynamo in orde is, maar de elektronische regelaar was verkeerd aangesloten. Ik weet nu van al die draadjes, die uit het dynamohuis komen, precies waar ze vandaan komen, en waar ze naar toe moeten.
Nu eerst een moderne regelaar bij Beck besteld, en de komende weken de boel weer netjes in elkaar zetten, de afsluitende test-metingen doen, regelaar aansluiten, en dan ga ik een mooie zomer tegemoet op de R25.
En het motto blijft (na lezing van het grote Mono-boek werd dat weer eens duidelijk...)
"gisteren deed ie het nog..."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 06 mei 2021 10:04 #16

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Peter,
Je bent bij Harrie Broekhuis geweest en bleek dat je de spanningsregelaar verkeerd had aangesloten. Ja, dat kan allemaal gebeuren maar kan ik dat natuurlijk niet zien. Maar op de testbank van Harrie kwam het er uit. Dat je veel geleerd heb is natuurlijk altijd mooi mee genomen. Ik weet dat Harrie ook elektronische regelaars levert, ik gebruik er zelf een van hem. Gefeliciteerd dat het nu opgelost is. 

Met groeten, Ed. Steur. 
 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter van Waveren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 04 juni 2021 18:45 #17

  • Peter van Waveren
  • Peter van Waveren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank aan allen die ons hebben geholpen.
Inmiddels is het grootste deel van de oude bedrading (die voornamelijk bestond uit een warwinkel van kroonsteentjes)  vervangen door nette nieuwe draden van 1,5 mm2. En een paar strakke 3- en 5 voudige lasklemmen. De oude kabelboom kon blijven, en is hier en daar in het koplamphuis flink verlengd, zodat het gefriemel in de koplamp voorbij is. Er zijn goede verbindingen met massa aangelegd. De spanningsregelaar van Beck is gemonteerd. Hij past mooi onder de de schetsplaat onder het zadel.
De motor start in twee trappen, lampje gaat al snel uit, spanning op de accu is dan 7,2 Volt.
Dus dat is in orde.

Nu op naar het volgende probleem: Er wordt geen olie naar de tuimelaars gepompt...
Maar dat wordt een nieuw onderwerp...

Vriendelijke groeten,

Peter

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 13 juli 2021 13:11 #18

  • Guus Duchateau
  • Guus Duchateau's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Toch ook maar even het lampje van mijn R25 gecontroleerd. Ook hier 1.5W, gelijk vervangen door een 2W exemplaar. Of het helpt weet ik niet maar het starten gaat heel soepel (1 trap).

Pas later zag ik dat voor de R25 in de oudere versies (1950) van het onderdelenboek 1.5W is gespecificeerd. In de later uitgegeven Behilfskatalog staat wel weer 2W. Voortschrijdend inzicht bij BMW? Maar misschien kan het allebei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 26 mrt 2023 23:21 #19

  • Marty de Roij
  • Marty de Roij's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 128
  • Ontvangen bedankjes 15
hoi Ed,
ik ben voor een vriendje bezig met een r25/0 waarvan geen spanning uit de veldspoelen komt ondanks er daarna alles is losgemaakt. ook een hoogohmige waarde naar massa.
die van mezelf als extra r26 waar ik mee bezig ben is een samengesteld geheel en moet ik ook nakijken. 

ik zie dat je ook zelf wikkelt. ik heb dat in 1418 ook ooit met mijn cx500 gedaan, met succes. nu heb ik voor de bmw er tekeningen van gehad maar die ben ik kwijt , heb je nog info voor me ? 
ben zeer geinteresseerd, groeten marty 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laadcontrole lampje R25/2 23 sept 2023 15:03 #20

  • Ludo Wauters
  • Ludo Wauters's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Peter,

Je schreef op 18/04/2021 : Ik ga er ook een amperemeter 8-0-8A aanschaffen, zodat ik meer inzicht kan krijgen in de samenwerking van de regelaar, de accu en de overige gebruikers.

Vraagje : is die amperemeter inmiddels gemonteerd én werkzaam ?

IFSO : hoe heb je die aangesloten ?
a) de draad in de koplamp ( die komt van 30/51 regelaar & 30 batterij ) naar 51 op de schakelplaat onderbroken en daar de meter tussen geplaatst ?
b) op een andere manier ? graag met nrs of symbolen zoals bvb D+,61,B+ enz waar de + en de - van de meter
werden aangesloten

Alvast bedankt

Ludo Wauters

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1