Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Spanningsregelaar 22 aug 2023 18:48 #1

• Ludo Wauters
  • Ludo Wauters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Forum,

Ik heb een nieuwe spanningsregelaar voor R27 gekocht.

Na montage geeft de spanning over de batterij  6,127 V en tegen een vrij hoog toerental 6,326 V

Als ik de spanningsregelaar 'los' ( dus niet aangesloten op de draaiende motor)  dan geeft hij 7,14 V en 7,25 V
bij het indraaien van een halve toer van de trimpotentiometer ( ja ik weet dan dit niet mag van de levrancier ... )

Wat kan de reden zijn van dit toch wel grote verschil ? en vooral hoe dit op te lossen ?

Het regelschroefje verder indraaien bij draaiende motor is geen optie gegeven het miniformaat van het
regelschroefje da

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Spanningsregelaar 22 aug 2023 18:51 #2

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
even de onderbroken zin afmaken ...

... het minischroefje dat niet te regelen valt bij een draaiende motor.

Alvast bedankt voor de aandacht.

Ludo Wauters

Spanningsregelaar 24 aug 2023 11:26 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Ludo,

Heb je de dynamp na montage v/d regelaar opnieuw gepoold op D+ aan het veld? Dat doe je door D+ even kort  aan te tikken met de accuspanning. Kun je doen op de dynamo aansluitprint /pen D+  Gr, Ed. Steur.  
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ludo Wauters

Spanningsregelaar 24 aug 2023 17:22 #4

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,

Na montage van de dynamo heb ik hem voor de zekerheid gepolariseerd omdat de dynamo bijna 2 jaar
op de werkbank lag.

Eerst de verbindingen D+ en DF losgemaakt en dan zoals je beschrijft nl batterij + aan D+ en dan batterij - even aantikken op DF.

Inmiddels heb ik eenzelfde regelaar gemonteerd op de motor van een kameraad. Eigenaardig is wel dat de
regelaar +/- 7,10 V gaf 'op de werkbank' maar bij draaiende motor amper +/- 6,4 V. Met het regelschroefje in te
draaien kwamen we dan uiteindelijk toch op +/- 7 V.

Ik maak me wel de bedenking hoe dat spannings verschil tussen niet draaiend en draaiend zo groot kan zijn ?
Tenzij die regelaars allemaal ( toch zeker die 2 die ik samen gekocht heb ) foutief zijn afgesteld, maar dat kan
ik moeilijk geloven.

Door omstandigheden kan ik momenteel niet hetzelfde doen als bij mijn kameraad nl met draaiende motor
bijregelen tot de spanning +/- 7 à 7,10 V is.

Als het zover is laat ik wel iets weten.

Spanningsregelaar 25 aug 2023 11:05 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Ludo,
Je schreef: Eerst de verbindingen D+ en DF losgemaakt en dan zoals je beschrijft nl batterij + aan D+ en dan batterij - even aantikken op DF.

Heb ik gezegd dat je de aansluitingen los moest maken?  Je moet alles aangesloten laten dus ook je regelaar en dan polen zoals ik beschreef. Je contact ook aan zetten Je regelaar poolt dan ook mee en die moet juist mee polen. 

Gr, Ed. 

Spanningsregelaar 28 aug 2023 15:02 #6

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,

In een gebruiksaanwijzing van een Spanningsregelaar stond : Polarisatie omkeren : verwijder de verbinding tussen "DF" en het huis. Verbind "D+" met een losse draad met de pluspool van de accu. Verbind de minpool van deze accu met een ander stuk draad enige malen kortstondig met de "DF" aansluiting van
de dynamo.

En dat heb ik dan, min of meer toch, gedaan.

Maar goed ik zal het eerstdaags doen zoals je hier beschreven hebt.

Alvast bedankt

Spanningsregelaar 28 aug 2023 18:17 #7

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,
Achteraf gezien heb ik een en ander verkeerd geinterpreteerd. Waar er stond ' verwijder de verbinding tussen
DF en het huis '
had iets te maken met een daarvoor uitgevoerde test maar dat heb ik nogal ruim geinterpreerd
met ' maak maar alles los '  ...
Inmiddels :
- D+ aangetikt met +Batterij en met contact aan ( met een verdoken schakelaar; een vroegere tip van jou op
  het Forum )
- motor gestart en over de batterij gemeten 6,1 Volt ( regelaar geeft 'op de werkbank' +/- 7,10 V )
- regelaar op 8V uitgang gezet omdat er +/- 1 volt verschil is tussen wat de regelaar geeft 'op de werkbank' en
  met draaiende motor
- batterij staat nu te laden
Morgen zien we wel verder of het gepruts aan die regelaar iets heeft opgeleverd.
Mvg

Spanningsregelaar 30 aug 2023 15:36 #8

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Hoi Ludo, 30-8-23

Vorig jaar bleek de dynamo van Roelof Jan ook niet te laden en wist ik op afstand niet wat er stuk zou zijn. Omdat hij de dag daarop in overijssel moest zijn zei ik hem schroef de dynamo met anker en regelaar er af en rij daar even langs Harry. Die heeft de dynamo gecontroleert en bleek goed te zijn, maar zijn regelaar was kapot. Nieuwe regelaar en dynamo gemonteerd en laadde niet en belde hij mij. Hoe kan dat nou? Toen zei ik heb je de dynamo met regelaar gepoold? Nee, zei hij. Toen hij dat had gedaan laadde zijn dynamo meteen. Hier heb je dus het bewijs dat je de regelaar echt mee moet polen. 

Ik sprak eens een motorbedrijf die ook dat probleem had na vervangen van de dynamo. Na dagenlang gezocht te hebben zei ook iemand, hebben jullie de dynamo wel gepoold? Huh?  Het antwoord was dat ze dat nog nooit hadden hoeven te doen maar dat bleek ook zo te zijn, meteen laden. Ik hoor het wel van je. Succes he.

Groeten, Ed. 

Spanningsregelaar 31 aug 2023 11:10 #9

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed

Inmiddels zoals je gezegd hebt :
D+ aangetikt met +Batterij en met contact aan ( met een verdoken schakelaar; een vroegere tip van jou op
het Forum ) maar ik ben wel vergeten te kijken of de uitgangsspanning van de regelaar wel de juiste
polariteit heeft.

Wordt vervolgd maar ik moet eerst een mechanisch probleem oplossen ; de nieuw gemonteerde zijpoot tikt
regelmatig tegen de uitlaatbocht ook al heb ik afstandsbusjes gemonteerd op de plaat van de silentblocs en
de demper maar ik zal het moeten herbekijken en mogelijk een zoektocht ondernemen naar een (nog) langere
bout M10 x 1.

PS  Ik heb het vakje ' Kruis dit vakje ... om zelf op de hoogte .. van antwoorden ...' aangekruist maar krijg geen
meldingen. Ook niet in het vak reklame,ongewenst enz. Vandaar soms mijn vertraagde reacties.

Spanningsregelaar 01 sept 2023 14:31 #10

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Hoi ludo,

Als je dynamo niet laadt moet je alles aangesloten laten en moet je op D+  de plus polariseren. Als je dat op DF doet is dat de minkant van het veld 61 en dat werkt natuurlijk niet want je poolt dan naar de min via je controlelamp. Je moet dus op D+ polariseren en probeer het eens met plus van akku aantikken met contact uit.   
Ed. 

Spanningsregelaar 16 sept 2023 16:26 #11

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Forum,

Lang verhaal kort verteld : regelbare spanningsregelaar is vervangen door een exemplaar van HB, dus zonder
regelbare uitgangsspanning wel met een eigen zekering;

Spanning over de batterij bij draaiende motor ( OK Ed niet gemeten zoals het moet ) via de BMW stecker boven op de batterijkast is ruim 7 V.

Tot slot : einde verhaal + iedereen nog eens bedankt voor de adviezen en op naar mogelijk een volgend probleem.

Spanningsregelaar 22 sept 2023 09:17 #12

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Ludo,  
In het verhaal van jou had ik -omdat je al een nieuwe regelaar had- nog geen rekening gehouden dat je nieuwe regelaar ook stuk zou zijn, elektronische regelaars zijn gevoelige dingen. Om iemand op afstand te helpen met deze problematiek is dat altijd moeilijk en hangt van de ontstane situatie af. Toch heb ik met het verhaal van R.J je wel onbewust een aanwijzing gegeven dat dit het kon zijn. In ieder geval is het nu opgelost en heb ik mijn best gedaan voor je om je te kunnen helpen.  Groeten, Ed. Steur.  

Spanningsregelaar 23 sept 2023 14:47 #13

• Ludo Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,

Wat je zegt Om iemand op afstand te helpen met deze problematiek is dat altijd moeilijk en hangt van de ontstane situatie af.  Tja, hulpkreten zijn niet altijd even rechtlijnig en/of duidelijk gestructureerd ; het blijft hoe dan ook een zoektocht in een mistige omgeving; toch voor de vragende op dit Forum.

Om dit draadje niet onnodig te rekken, 100 bezoekers lijkt me voldoende, zal ik aanpikken bij een bestaand onderwerp nl ' Laadcontrole lampje R25/2 '

Nogmaals dank voor je tussenkomsten.

Ludo Wauters

• Pagina:
  • 1