En dan de belangrijkste vraag. Heeft het geholpen?
Vandaag samen met Ed Steur de dynamo en de contactpunten+vervroeger teruggeplaatst en de laatste losse eindjes afgewerkt. Zo moest er een nieuwe draad aan de contactpunten worden gesoldeerd en ook moesten de twee draden van het veld van de dynamo worden vastgesoldeerd aan hun respectievelijke plaatsen op de contactplaat. Bij demontage had ik ontdekt dat deze draadeinden gewoon geplaatst waren in de schroefgaatjes. Dan moeten daar dus twee draden ingeprakt worden en daar is het niet voor bedoeld. Past ook bijna niet.
Voordat we de motor gestart hebben wilden we eerst nog weten of het oliecircuit naar de cilinderkop nu in orde was. We wisten dat de afzonderlijke onderdelen van het oliecircuit visueel in orde waren. Ik had ook goed gekeken bij de montage van de cilinderkop en de koppakking, en bij controle van de oliegaten in de bussen van de tuimelaarsteunen waren de kanalen mooi vrij maar toch, vertrouwen is goed, controle is beter. O ja, ik heb geen vloeibare pakking gebruikt bij montage van de koppakking. Dat leek me een goede manier om de oliekanalen vol te laten lopen met vloeibare pakking.
De controle is uitgevoerd door de aandrijfas van de oliepomp uit het blok te tillen (gaat heel gemakkelijk, het verwijderen van de afdekkende moer was moeilijker). Vervolgens werd een stuk rond van 8 mm met aan het uiteinde een geslepen vierkant van 10 mm lang, 6,7x6,7mm, op de plaats van de as gezet. Het vierkante uiteinde past dan precies in het huis van de oliepomp. Met behulp van een stukje rubber benzineslang (10cm) werd een flexibele verbinding gelegd met een tweede stukje rond van 8mm (10 cm lang) en het uiteinde daarvan werd in een accuboormachine geplaatst. De oliepomp wordt vervolgens door de boormachine aangedreven. Loopt de pomp om de een of andere reden vast dan vangt de flexibele koppeling dat wel op. Binnen een seconde stroomde olie overvloedig uit de zijkanten van de beide tuimelaarsteunen en uit het gaatje dat in de tuimelaar is geboord. Dat zat dus goed! Voordeel van deze test is bovendien dat het hele oliecircuit van de motor nu is gevuld met olie. Bij een revisie van een motor klinkt dat wel lekker maar of het wat uitmaakt weet ik niet.
En toen kwam de proof of the pudding om het in goed Nederlands te zeggen. Hadden de ingrepen geholpen? Nou, daar kan ik kort over zijn. Er komt bijna geen gas meer uit het ontluchtingspijpje, hij schakelt en koppelt zoals een R27 hoort te doen en hij remt nu ook voorspelbaar en goed. Ik ben zo blij!! Nu voorzichtig gaan inrijden

.
NB. Ik denk dat de belangrijkste verandering het plaatsen van de bus in de holte in het kettingdeksel is geweest. Dat heeft volgens mij geleid tot het verminderen (met misschien wel 90-95%) van de hoeveelheid gas uit het ontluchtingspijpje. De uitsparing in het deksel was te ver uitgesleten om het ontluchtingstandwiel zijn werk nog te laten doen. Uiteraard waren de werkzaamheden aan de cilinderkop en het opboren van de cilinder en het vervangen van de zuiger ook nodig maar zoals het revisiebedrijf meteen al zei 'dat verklaart eigenlijk niet echt de hoge carterdruk'. Bij inspectie van het kettingdeksel kwam de echte aap waarschijnlijk uit de mouw. Als je nu ziet hoe weinig gas er nog uit het ontluchtingspijpje komt

.