Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Koppelingsproblemen. 09 feb 2019 11:33 #1

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is nog maar februari, maar toch ...
Bij mijn laatste rit vorig jaar ging de koppeling van mijn R26 gaandeweg raar doen.
Ik ga het proberen uit te leggen. Als ik bij het wegrijden uit stilstand de koppeling langzaam liet opkomen was er geen sprake van geleidelijk oppakken maar kwam de motor abrupt in beweging. Er was of totale ontkoppeling of bokkend wegrijden. Alsof je zonder koppeling schakelt maar dan zonder dat de versnellingsbak klappen krijgt zeg maar. Wat zou dat kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koppelingsproblemen. 09 feb 2019 19:35 #2

  • Vincent van Sluijs
  • Vincent van Sluijs's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Als ik het zo lees, dan zou het kunnen dat je drukstift kapot aan het gaan is. Zelf heb ik dat ook meegemaakt en had dezelfde problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koppelingsproblemen. 11 feb 2019 22:45 #3

  • Gert-Jan Boeijen
  • Gert-Jan Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik herken het ook helemaal. Al had ik het met een R25. De drukstift was gebroken en was lekker op elkaar aan het invreten gegaan. Koppeling ging op het laatst ook enorm stroef. En het afstellen ging ook niet meer.

Eind van het verhaal was dat de koppelingskabel brak tijdens het pakezelweekend. Heb de terugweg vanuit DLD zonder koppeling gedaan. Stukkie aanduwen en dan kon ik de R25 in de eerste versnelling duwen. Niet ideaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koppelingsproblemen. 14 feb 2019 10:34 #4

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Hallo Hent,

Het probleem dat je beschrijft kan een aantal oorzaken hebben. Een drukstift kan vrij snel breken als er iets niet in orde is. Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Het makkelijkste is om het kleine drukstiftlager dat voor de koppelingshevel in je bak zit van buitenaf te demonteren. Dat lager kan kapot gegaan of vastgelopen zijn en daardoor kan de drukstift breken. Ook kan de voering van de koppelingsplaat vet zijn door lekkage van de hoofdaskeerring in de versnellingsbak of door lekkage van de krukaskeerring in het motorblok. De koppelingsplaat kan dan gaan kleven en de koppeling schrikt dan bij optrekken op een bepaald moment los.
Meestal zie je dan dat onder het blok oliedruppels hangen of dat het blok vettig is.

Een aantal jaren geleden heb ik in mijn R27 de drukstift door midden gedeeld. Aan beide uiteinden zijn daar vervolgens twee holletjes in gedraaid. Daartussen is een kogeltje geplaatst. In de Mono Revue heb ik daar een stukje over geschreven. Dat deed ik zodat als het drukstiftlager vastloopt er nog altijd een kogeltje tussen zit. Dan kunnen de drukstiftdelen onafhankelijk van elkaar draaien. Dit is tot nu toe heel gebleven en het werkt prima.

Groeten Ed. Steur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koppelingsproblemen. 23 jan 2024 12:34 #5

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Tijd vliegt. Ik dacht dat het nog geen twee jaar geleden was dat ik melding maakte van de koppelingsproblemen, nu zie ik dat het al 4 jaar geleden is. Verhuisd, met pensioen etc, 'druk' met andere dingen. Maar nu toch echt begonnen met onderzoeken en hopelijk oplossen van. het koppelingsprobleem. Ben  begonnen met uitbouwen van de versnellingsbak. Klopt het dat het drukstiftlager redelijk los in het huis ligt, dus er niet ingeperst is?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koppelingsproblemen. 30 jan 2024 12:28 #6

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Hent. 30-1-2024 

Het drukstiftlager zit achter in de versnellingsbakdeksel over het achterdeel van de drukstift geschoven met  de losse onderdelen van het kleine lager.  Na het verwijderen van de koppelingghevel kun je het achterdrukstift er uit trekken waar een afdichtring overheen zit. Daarachter zit het kleine lager, als dat stuk gaat heb je problemen met de koppeling. Het lager zit er dus niet ingeperst. 
 
Groeten, Ed. Steur

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Koppelingsproblemen. 17 feb 2024 14:46 #7

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allen,
Inmiddels de versnellingsbak uitgebouwd en ontdekt dat de drukstift gebroken bleek. Een nieuwe gekocht en met nieuw viltje weer gemonteerd. Motor zit nu weer in elkaar. Ik geloof dat het weer werkt maar heb het nog niet rijdend kunnen proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1