Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Beter remmen 25 okt 2013 22:22 #1

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Ik rij motor vanaf m'n 18e. Toen had ik een Puch 250SGA. Voor de kenners, dat was een motor met 13 pk, te starten middels een startmotor (jawel!) en met een heuse 12v installatie. Nooit problemen mee gehad, nou ja, behalve wat vastlopertjes natuurlijk maar dat kwam omdat de achterste zuiger (het was een dubbelzuiger motor) het wel eens benauwd kreeg. Niet zo gek met een boring van iets van 42 mm en een slag van iets van 70 mm. Remmen deed dat ding geweldig. Vrienden van me hadden BMW ééncilinders. Liepen heel geruisloos viel me toen op en remden net zo goed.

Als ik dat remmen van toen (in m'n herinnering, en ja, dat is gevaarlijk) vergelijk met het remmen van mijn huidige (feitelijk spiksplinternieuwe) R27 dan vind ik toch dat 40 jaar geleden die dingen harder remden dan nu. Of zijn we verwend door de huidige remmen van de moderne motoren? Als dat verwennen toch niet de oorzaak is, hoe komt het dan dat de oudere motoren van nu slechter remmen dan toen? Alleen maar asbest houdende voeringen die nu verboden zijn?

Wie het weet mag het zeggen.

Monogroet,
Roelof Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beter remmen 08 nov 2013 20:24 #2

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
Het kan zijn dat je remvoering is verglaasd en dus te heet is geweest. Dat kost je remcapaciteit. Dan moet je het vervangen. Let er op dat beide einden van de voering is afgeschuind. Het moet wel goed kunnen remmen maar mag nooit blokkeren want dan ga je geheid onderuit. Vroeger zat niet alleen asbest in de voering maar b.v ook kleine stukje koper.
Hoe zachter de voering des te meer rem capaciteit. Gr, Ed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roelof Jan Zilver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beter remmen 21 mrt 2019 12:13 #3

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66

Ed Steur schreef : Het kan zijn dat je remvoering is verglaasd en dus te heet is geweest. Dat kost je remcapaciteit. Dan moet je het vervangen. Let er op dat beide einden van de voering is afgeschuind. Het moet wel goed kunnen remmen maar mag nooit blokkeren want dan ga je geheid onderuit. Vroeger zat niet alleen asbest in de voering maar b.v ook kleine stukje koper.
Hoe zachter de voering des te meer rem capaciteit. Gr, Ed.

In 2018 heb ik asbestvrije remvoering voor gemonteerd. Voor montage heb ik de voeringen netjes glad geschuurd. Na 100 km gereden te hebben ging de voorrem gillen dus nam ik de remankerplaat los en zag ik veel remstof in de trommel liggen dat meer op korreltjes leek dan op remstof. De remvoering zag er ook niet glad uit en komt door het vele remstof. Nadat ik de voering licht heb geschuurd heb ik alles weer netjes in elkaar gezet en ben gaan rijden. Met remmen valt de remcapaciteit vies tegen dat deels aan het voeringmateriaal ligt. Het is altijd zo dat 1 segment de zelf bekrachtigende remsegment is en die remt het meeste. De remnok verdraait niet veel met nieuwe voeringen en is de uitgeoefende kracht op de segmenten dan altijd minder dan gesleten voeringen. De voeringen moesten ook nog inslijten op de straal van de remtrommel en als dat goed is heb je dan de maximale remcapaciteit. Toch nu alles goed is ingeremd blijft de remcapaciteit toch erg tegenvallen. Ik ga dus kijken naar remvoering die een hogere wrijving geeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beter remmen 12 juni 2019 12:22 #4

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 199
  • Ontvangen bedankjes 66
De nieuwe remvoering voor heb ik vervangen voor asbestvrije Beral 1548 remvoering 160 - 35 x 4 x 161 en netjes geklonken. De remcapaciteit is stukken beter geworden. Nu de remvoering weer nieuw is heb ik de lengte van de voorremkabel met beide ingedraaide stelinrichtingen zo lang gemaakt dat je met ingedrukte remsleutel de peer van de binnenkabel net in het gat kan drukken. Dan stel je beide inrichtingen tot de helft uit en staat het goed afgesteld. Zo kun je onderweg binnen 10 minuten een kant en klare voorremkabel vervangen. Groeten, Ed. Steur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1