Onderhoud

De gashandel van de R26 & R27

Nieuwe gashendels van dit type zijn niet te koop. Oude vind je niet of zeldzaam op beurzen. Het gashendel van de R26/R27 vertoont vaak slijtage op verschillende punten. In voorgaande Monorevue's is hier al eerder aandacht aan besteed, maar misschien is het toch de moeite om het nog eens op een rijtje te zetten. Slijtage vindt plaats op de tandjes van tandwieltje en handvat. Beide zijn nieuw te koop maar ook opnieuw bruikbaar te maken. Zie Mono Revu nr. 5 van 1987 (180°verzetten van het kettinkje aan het tandwieltje) en nr. 4 van 1989 (ombouwen van een /5 tandwieltje en handvat). 

 

 

Wat ook altijd slijt is de "lip" aan het dekseltje welke in de gleuf van het handvat (draaibus) valt. Deze uitgesleten lip maakt dat de tandjes van handvat en tand­wieltje (ronsel) te ver van elkaar af komen te liggen waardoor deze langs elkaar heen draaien. Ik heb deze versleten lip met succes opgevuld door er een stukje van een dunne plaatring met twee componen­ten lijm (epoxy) in te lijmen en daarna netjes pas te vijlen. Natuurlijk alles eerst goed ontvetten met bijvoorbeeld thinner. Na montage steken de tandjes van het handvat verder naar voren en grijpen nu beter aan in de tandjes van het tandwieltje. Het aanbrengen van een dun (golf)ringetje tussen het tandwiel­tje en het dekseltje, zodat het tandwieltje niet omhoog kan komen, helpt ook al weer mee om speling op te heffen. Ook hierdoor grijpen de tanden beter in elkaar. Let wel op de juiste dikte daar anders het tandwieltje wordt vastgeklemd en in het geheel niet meer wil draaien. Door alles goed met vet te monteren zal er minder snel slijtage ontstaan en is het gashendel nog vele kilometers te gebruiken.

Hans Kambier