Onderhoud

De benzinetank

Ik las in het Motorrijwiel nr 20 van maart/april 1996 een stukje over het lassen van een lekkende benzinetank. Er zijn een aantal manieren waarop mensen tanken hebben gelast, b.v de tank vullen met zand of vullen met water. Dat vullen met water raad ik af omdat een oom van mij vlak na de oorlog een tank gelast heeft die hij gevuld had met water. De tank explodeerde en met scheren komen er nog steeds kleine splinters uit zijn gezicht. Hij had geluk gehad, maar andere mensen niet. Die hebben het leven gelaten.

Nu het stukje

In HMR 19 staat een artikel over brandblussers. Graag wil ik iets opmerken. Bij de tips staat: Als je een tank wil lassen of solderen moet je de tank eerst met water of zand vullen. Met het autogeen lassen van tanks heb ik enige ervaring opgedaan. Alvorens de tank gelast wordt, gaat de tank naar buiten. Daar gaat de dop, kraan, ontluchting enz open of eruit. De compressor wordt aangezet en de luchtslang in de tank geplaatst. Na een half uur blazen las ik onder het blazen door de tank dicht. Na afkoeling van de tank gaat de luchtslang er pas uit. Naar mijn mening is dit een goede en veilige methode.     

Noot Ed:

Dit kan nooit een goede manier zijn omdat er toch altijd gassen in de tank aanwezig zijn en in de poriën van het materiaal toch brandstof achterblijft. Het volgende verhaal lijkt mij veel beter:

Neem een auto of een motor met een handchoke. Bind een fiets of een bromfiets-band aan de uitlaat en leg die in de tank waar alles uit is zoals benzinedop en kraan. Start de motor op de choke zodat er veel onverbrande uitlaatgassen zijn en laat de motor een tijd lopen. Je krijgt dan veel onverbrande uitlaatgassen in de tank, dus veel koolmonoxide. De koolmonoxide bindt de de benzinedampen en gaat zo de tank uit. Vervolgens houd je de lasbrander ongeveer 20 cm boven de tankdop en je hoort ploef en je ziet een steekvlam van een kleine 20 cm. Daarna kun je de tank veilig lassen. Doe dit werk voor de veiligheid buiten.

Tip van Ed:

Als men een benzinetank die erg geroest is schoon wil krijgen haal dan een zak fijn grind, vul de tank dan voor een derde en schud de tank geruime tijd. Na een tijd schudden kun je de tank leegschudden en spoelen met water. Herhaal deze procedure tot de tank roestvrij is. Een gemakkelijkere manier om de tank schoon te krijgen is de tank met grind in een deken te wikkelen en met touw vast te binden in een betonmolen. Let op dat de tank vrij opgehangen is in de betonmolen en  niet de wand van de betonmolen kan raken, anders beschadigt de tank. Laat nu de betonmolen maar draaien en na een kwartier is de kans groot dat de tank schoon is en kun je hem uitspoelen. Behandel de tank daarna met een coating zodat de tank niet meer kan roesten. Succes met de behandeling.

Ed Steur