Onderhoud

Voorvork R25

De voorvork van mijn R25 veerde ooit zeer behoorlijk, maar begon na een aantal jaren steeds stugger te worden. De oorzaak heb ik eigenlijk nooit kunnen achterhalen. Misschien lag het wel aan de olie die inmiddels was weg gelopen uit de gescheurde rubber manchetten. Gezien de constructie van de voorvork kan de olie geen dempende werking hebben en toen ik de R25 na vele jaren rust weer in de vaart heb gebracht, nu met nieuwe manchetten, zag ik de noodzaak niet om in de vorkpoten de voorgeschreven hoeveelheid olie te gieten. Ik zette de binnenpoten flink in het vet en dacht hiermee het nodige te hebben gedaan. Geen olie, dus ook geen lekkage en ook geen smerige troep op de remankerplaat. Dat laatste was juist, maar de vering liet toch te wensen over en werd zo slecht dat ik op de klinkerweggetjes stuiterend voorwaarts ging. Niet zo best voor de accu, en mijn gedachten richtten zich op de naderende framebreuk. Zover is het gelukkig niet gekomen. Aan de olie wilde ik nog steeds niet maar er moest iets gebeuren. In de garage viel mijn oog op een busje siliconen olie, ooit voor een paar centen gekocht bij de Aldi. De doppen eraf geschroefd en na een paar flinke injecties boven in de vorkpoten geschiedde het wonder. Hij veert weer als vanouds en ook de kleine weggetjes zijn weer leuk om te rijden. Een directe verklaring heb ik niet maar het doel heiligt de middelen. Wellicht kan iemand mijn ervaring nuttig gebruiken.

Geert Doddema