Olieperikelen R26 cilinderkop
- Details
- Categorie: Onderhoud
Onlangs wilde ik de kleppen stellen van mijn R26. Na het demonteren van de kleppendeksels vond ik dat de boel er daar bovenin wel erg droog uitzag. Ik heb toen her en der geïnformeerd of dit normaal is en kreeg uiteenlopende reacties: "er is maar heel weinig olie nodig in de kop; teveel verkoold wat tot verstoppingen kan leiden", "de oliekanaaltjes tot bovenin de kop zijn heel klein, dus weinig olie in de kop is heel normaal" maar ook: "ik had eens de kleppendeksels niet goed gemonteerd en had mijn hele broek onder de olie bij het starten".
Ik besloot de kop eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Het is bekend dat vanuit het blok, via de voetpakking, cylinder en koppakking een oliekanaal loopt wat vanzelfsprekend schoon en niet geblokkeerd mag zijn (komt voor: vloeibare pakking, verkeerd gemonteerde pakking of zelfgemaakte pakking zonder betreffende oliegaatje). Dit was bij mij in orde. ik had enige tijd geleden het oliepompje 'gereviseerd' (grondplaat gevlakt) en na montage enige tijd aan de drijfstang (zonder cylinder en zuiger) geslingerd waarbij na een poosje netjes ruim olie omhoog kwam uit het kanaaltje wat naar de kop loopt. Ik heb de kop eens bestudeerd om te zien hoe de olie normaal gesproken verder gaat en wat bleek: de olie komt de kop in aan de onderkant en gaat via een sleuf twee kanaaltjes in, welke elk naar een tuimelaar lopen via de (holle) rechter tuimelaarsteunen. De kanaaltjes in de kop komen elk aan de onderkant van een tuimelaarsteun uit, welke daar een wat kleinere buitendiameter en twee radiale gaatjes heeft. Door deze gaatjes en via de binnenkant van de tuimelaarsteunen gaat de olie verder omhoog naar de tuimelaarashouders, waar een kleine uitsparing zit op de tuimelaarassen. Via deze uitsparing komt de olie tussen de tuimelaarassen en de tuimelaars zelf. De tuimelaars zelf zijn van een klein gaatje voorzien waardoor de olie er tenslotte weer uit kan. Door het bewegen van de tuimelaars spettert de olie onder de kleppendeksels in het rond zodat de kleppen en -geleiders ook wat krijgen (althans, dat vermoedt ik, ik heb het dus nog niet mee mogen maken ...). Door nu met een vinger de ene kant van zo'n tuimelaarsteun dicht te houden en te blazen op de andere kant van de tuimelaarsteun bleken twee dingen:
-
Ik kreeg er maar bar weinig lucht door.
-
Aan de uitlaatkant kreeg ik er zelfs nog minder door.
Dat leek mij niet normaal, dus moest de boel eens goed gecontroleerd en waarschijnlijk schoon gemaakt worden. Het is niet mogelijk om de kanaaltjes door te steken met het een of het ander; de vorm laat dit niet toe en het risico op achterblijven van metaal- of vuildeeltjes die later de boel alsnog verstoppen of een lager mollen is groot. De enige manier om de boel te controleren en desgewenst goed schoon te krijgen is demontage van de betreffende tuimelaarsteunen. Deze kun je er eenvoudig uithalen door eerst de kop een half uurtje in een oven op 250 graden C op te warmen. Met een koude kop lukt dit zeker niet en maak je de boel alleen maar stuk. Maak de kop eerst wel zo goed mogelijk schoon, anders ruikt je keuken een week naar olie, zelfs met het raam open en de afzuigkap op maximum snelheid. Als de kop heet is kun je de tuimelaarsteunen er met een tang gemakkelijk uittrekken (draaibewegingen). Als ze afgekoeld zijn kun je ze schoonmaken met een staalborstel. Bij mij waren ze aan de onderkant erg vuil: de radiale gaatjes zaten nagenoeg dichtgekoekt en de kleinere buitendiameter onderaan was ook hoegenaamd tenietgedaan door een keiharde laag koolresten. Vooral de steun van de uitlaatkant was er erg aan toe, wat natuurlijk begrijpelijk is aangezien de boel daar veel heter wordt en koolvorming dus sneller plaats vindt. De radiale gaatjes onderin de tuimelaarsteunen kan je eenvoudig met de hand doorsteken/-draaien met een 4 mm staalboortje. De binnenkant van de tuimelaarsteunen kan je nu ook goed schoonmaken. Dit kan natuurlijk ook als je ze nog in de kop hebt zitten, maar zo los gaat het natuurlijk gemakkelijker. Bovendien is in de kop link; losrakende troep kan dan via de radiale gaatjes (voor zover nog open ...) in de ruimtes rond de steunen en de kanaaltjes in de kop komen. De ruimtes in de kop waar de tuimelaarsteunen uit komen moeten ook schoon gemaakt worden maar ga hierbij wat voorzichtiger te werk: de kop is van lichtmetaal.
Kortom:
-
Als je de kop los hebt om wat voor reden dan ook en je weet niet wanneer e.e.a. voor het laatst uit elkaar is geweest (of heel lang geleden), dan lijkt het mij de moeite om bovenstaande uit te voeren.
-
Ook diegene die mij vertelden dat er geen zichtbare olie in de kop normaal is, raad ik aan de blaastest eens te doen .
-
TIP: Als je de tuimelaarsteunen weer in de kop plaatst, zet ze dan zó, dat één van de radiale gaatjes onderin de tuimelaarsteunen recht tegenover het oliekanaaltje in de kop uitkomt. Dit geeft m.i. optimale doorstroming van de olie.
Tip met olieproblemen in cilinderkop.
Om makkelijk te controleren of er voldoende olie boven in de cilinderkop van onze mono komt kunt u het volgende doen. Haal de wormaandrijving voor de oliepomp uit het motorblok. Neem een stuk rond materiaal van 8mm dik en 20 cm lang. Vijl aan een kant een vierkant van 7 mm van 13 mm lang. Vijl voor het makkelijk insteken het einde rond. Steek op het andere uiteinde een stukje benzineslang als koppelstuk en steek in de slang weer een stukje rond 8mm. Op dat korte stukje kunt u dan een schroefmachine plaatsen en kunt u de pompas bedienen. Door de schroefmachine te laten draaien kunt u keurig zien hoeveel olie boven in de cilinderkop komt.