Ontsteking R25
- Details
- Categorie: Onderhoud
Bij de verschillende mono types wordt bij de afstelling van het ontstekingstijdstip o.a. gesproken over het bovenste dode punt ( BDP ), de na-ontsteking en de voorontsteking. Op het vliegwiel zijn de corresponderende posities van het vliegwiel -dus de krukas- aangegeven respectievelijk met een pijltje, de letter s van het Duitse spät en de f van het Duitse früh. De s en de f kon ik echter op mijn R 25 nooit vinden. Ook op andere R 25 vliegwielen, die houd je altijd over, vond ik de letters niet. BMW vond het kennelijk niet nodig deze informatie op het vliegwiel aan te brengen. Uiteraard kun je nu met een gradenschijf of iets dergelijks gaan werken maar het lijkt mij eenvoudiger de tekens alsnog zelf aan te brengen. Vervroeging/verlating is voor alle mono’s voor zover ik weet hetzelfde d.w.z. 35 graden maximaal vervroeging en 5 graden als na ontsteking maar in beide gevallen nog vóór het BDP. Het vliegwiel heeft een omtrek van 58 cm, een kniesoor die op een millimetertje let, en één omwenteling is 360 graden. Dat betekent dan dat 5 graden gelijk is aan 5 : 360 x 58 = 0,8 cm en bij 35 graden is de uitkomst dus 5,6 cm. Op deze afstanden van het pijltje van het BDP kan ik met de dremel dus een S c.q F in het vliegwiel graveren. Volgens mij moet dat via het inspectiegat te doen zijn. De afstand kun je b.v. met een steekpasser via het inspectiegat afpassen. Ik heb het nog niet geprobeerd omdat de praktische noodzaak nu nog ontbreekt maar ik ga het beslist proberen. De methode is niet 100% exact maar met deze merktekens kun je bij draaiende motor met behulp van een stroboscoop ( timing light) de ontsteking controleren. Graag commentaar.
Geert Doddema