Onderhoud

De tussenas

Het kleinste tandwiel op de tussenas:
Wie een andere tussenas in de versnellingsbak nodig heeft doet er goed aan om kritisch te kijken. Het kleinste 1e versnellingstandwiel op de tussenas van de R25/3 heeft 9 tanden, met een maat van 29,1 mm gemeten over de tanden. Ook is in het eind van de as aan die kant een recht gat ingeboord zonder verzonken gat. Op de as is een merklogo gegoten. Deze tussenas zit met of zonder logo in alle oudere typen. Op de R26/27 tussenas ontbreekt het merklogo. Het ingeboorde gat aan de kant van het kleinste tandwiel heeft een geboord verzonken gat. Het aantal tanden op het kleinste tandwiel heeft 10 tanden met een maat van 31 mm, gemeten over de tanden. 

1e versnellingstandwiel op de secundaire uitgaande as:
Het 1e versnellingstandwiel op de uitgaande secundaire as is natuurlijk ook verschillend. Op het tandwiel van de R25/0 t/m R25/3 heeft het 1e versnellingstandwiel 34 tanden met een gemeten maat over de tanden van 89.5 mm. In het tandwiel staat gegoten 224.1.35.802.04 en de getallen 22/11. Het eerste versnellingstandwiel van de R26/27 telt 33 tanden met de gemeten maat over de tanden van 87.1 mm. In dit tandwiel staan geen onderdeelnummers.    

Conclusie:
Met de komst van de R26 heeft de fabriek de overzetverhouding van de eerste versnelling gewijzigd in een langere 1e versnelling. Wie in een oudere bak een langere 1e versnelling wil hebben moet dan de tussenas en het 1e versnellingstandwiel op de secundaire as van de R26/27 inbouwen. Omgekeerd kan natuurlijk in een R26/27 versnellingsbak ook de kortere overzetverhouding ingebouwd worden.

 Ed Steur.

 

Tussenas