De monomaan en een R27
- Details
- Categorie: Verhalen
Sedert een paar maanden ben ik lid van de Mono club. Dit heeft als oorzaak de aanschaf van een BMW R27. Al enige tijd was ik op zoek naar een BMW 1 cilinder voor mijn vrouw. Zij had te kennen gegeven ook weer te willen motorrijden. Ik heb haar overgehaald om op een Mono te gaan rijden omdat ik zelf nog een R50/2 van 1967 bezit en zodoende wij samen dan leuk kunnen toeren. Nadat ik mij een beetje verdiept had in de Monolarij was ik tot de conclusie gekomen dat mijn voorkeur uitging naar de laatste serie de R27. Mijns inziens heeft dit model een aantal voordelen, o.a. het in rubber opgehangen blok, en tal van uiterlijke overeenkomsten met de R50. Maar ik moest ook concluderen dat R27 motoren niet met bosjes worden aangeboden. Hoewel ik iedere twee maanden reikhalzend uitkeek naar het nieuwe nummer van Het Motorrijwiel en op iedere beurs mijn ogen goed de kost gaf, viel het aanbod behoorlijk tegen. R25/1/2/3 en R26 werden hier en daar nog wel eens aangeboden maar R27 zelden of nooit. Op een mooie zonnige zaterdag kwam ik op de terugweg van Friesland richting Betuwe in de buurt van Zwolle en dacht laat ik eens bij Jan Beck in Wijhe langs gaan om te kijken of hij nog leuke motoren heeft staan. Tenslotte had ik in 1995 mijn R50/2 die oorspronkelijk uit de USA komt ook bij Jan van de zolder getrokken. En warempel hij had naast een hele mooie R90S ook nog een R27 en helemaal uit Zuid-Afrika. Nadat ik de motor van top tot teen bekeken had en voorzichtig aan Jan gevraagd had wat zij moest kosten, besloot ik om het toch niet te doen. Er moest naar mijn zin teveel aan gebeuren en motor en framenummer waren verschillend. Jan vertelde dat er nog een R27 in de pijplijn zat en ik verzocht hem om deze even voor mij vast te houden.
Na een paar weken belde Jan op met de boodschap dat de motor was aangekomen. Ik als een speer samen met mijn vrouw naar Wijhe. En daar stond ze, hoewel je goed kon zien dat de motor gebruikt was vond ik de eerste indruk niet slecht. De motor maakte een complete indruk en de nog geen 25.000 mijl op de teller en de algehele goede staat gaf mij moed. De papieren van de “ Suid-Afrikaanse pliesie diens “ vermeldden als bouwjaar 1966. Dit gaf de doorslag, wie wil er nou geen motor met hetzelfde bouwjaar als je geboorte jaar. Nou mijn vrouw wel! Nu nog onderhandelen over de prijs. Deze R27 was wel iets duurder dan die andere. Maar in overweging nemende dat het een relatief schaars artikel is, hebben we het maar gedaan.
Zoals al eerder vermeld betreft het hier een BMW R27 uit 1966, frame en motornummer = 385771. Over toeval gesproken, op de technische meeting in Doorn op 23 oktober jl. kwam ik een oud dorpsgenoot tegen, Martin Jansen. Laat hij nu die andere R27 bij Beck gekocht hebben. Dus we hebben direct enkele prille Mono ervaringen uitgewisseld. Hij heeft mij het e-mail adres gegeven van het historische motor archief van BMW in Duitsland. Hier kun je aan de hand van je frame en of motornummer informatie opvragen. Het antwoord wat ik terug kreeg was, R27 geleverd op 14-6-1966 aan de importeur Club-Motors in Pretoria. Op het bijgeleverde “certifikaat van registrasie van de provincie transvaal “ staat te lezen dat de laatste eigenaar de heer T.J. Oliver was uit Valhalla, Pretoria. Na de aankoop heb ik de R27 geheel gedemonteerd. Dit ging vrij gemakkelijk, het enige wat vastgeroest zat was het scharnier van het achterspatbord. Ook de beroemde moer van de achterschokbrekers was gewoon met een schroevendraaier en sleutel 17 te demonteren. Toch prettig zo’n Afrikaans klimaat. Ook de tank en spatborden zijn vrij van roest en rottigheid. Alleen de lak is door de Afrikaanse zon dof geworden. Inmiddels heb ik het frame en losse delen laten poedercoaten en voorzien van nieuwe balhoofd- en achtervork lagers. Het blok heb ik samen met een vriend onderhanden genomen. Nieuwe contactpunten, rotor schoongemaakt, alles gereinigd en ontvet, bij- en afgesteld. Ik overweeg nog wel om de cilinderkop geschikt te laten maken voor loodvrij. Voor een 1 cilinder zijn de kosten nog wel te overzien. Mijn eindejaarsuitkering zal waarschijnlijk opgesoupeerd worden voor spuit en bies werk.
De planning is om zomer 2000 de R27 weer geheel compleet aan te kunnen bieden voor kenteken bij het RDW. Mijn vrouw wacht in spanning af.
Hans Koopmans, Maurik, Lidnummer: 532